A júniusban forgalomba kerülő vadonatúj hibrid Honda Jazz könnyű kezelhetőséggel, magával ragadó vezetési élménnyel, hatékony működéssel és gyors gázreakciókkal teszi gazdaságossá, környezetbaráttá és élvezetessé a hétköznapi közlekedést. Ez elsősorban az ultramodern e:HEV hibrid hajtásláncnak köszönhető, ami minden modellváltozathoz alapáron jár, de feltétlenül említést érdemel a kényelmesebbé tett utastér és a fejlett, intuitív fedélzeti rendszer is. Utóbbi nem csak a mobilkommunikáció terén áll a legmagasabb színvonalon, hanem a távoli eléréshez kapcsolódó szolgáltatásokat illetően is, könnyedén belesimul tehát a tulajdonos életvitelébe.
A modell történetében először kizárólag hibrid hajtáslánccal lesz kapható Európában a Honda Jazz. Miként a – szintén újdonságnak számító – e:HEV embléma is jelzi, kimagasló teljesítmény és páratlan takarékosság jellemzi, és mindamellett a kényelem és használati érték terén is kategóriaelső beltér.
Maga az e:HEV rendszer vadonatúj fejlesztés a Jazzhez, tervezésekor a magával ragadó vezetési élményt jelölték meg legfőbb célul az alkotók. Alapját két kompakt, ámde nagy teljesítményű villanymotor adja, ezekhez kapcsolódik az 1,5 literes, DOHC-vezérlésű, benzines i-VTEC egység. Energiaforrásként lítium-ion akkumulátorcsomag szolgál, az erőátvitelről pedig innovatív, fix áttételű nyomatékelosztó gondoskodik. Hogy mindig a lehető leghatékonyabb legyen a működés, a teljesítményleadást intelligens vezérlőelektronika szabályozza, ami kifinomult, egyszersmind közvetlen viselkedést garantál.
Igen meggyőzőek a menetteljesítményekre vonatkozó adatok is, hiszen az alapmodell 9,4 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára és 175 km/h a végsebessége. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az új Honda Jazz-zel városi környezetben, valamint autópályán, nagy sebességnél is biztonságosan és kényelmesen róhatók a kilométerek. Vegyes üzemmódban a CO2-kibocsátás csupán 102 g/km-tól indul (Crosstar kivitel: 110 g/km), az üzemanyag-fogyasztás pedig akár 4,5 l/100 km (Crosstar: 4,8 l/100 km) is lehet a WLTP szabvány szerint elvégzett mérések szerint.
Az igazán magával ragadó vezetési élmény és a kimagasló hatékonyság érdekében a fejlett e:HEV hibrid hajtáslánc három menetüzemmódban használható, melyek között észrevétlenül vált a vezérlőelektronika.
· EV Drive - elektromos, azaz tisztán elektromos üzem esetén a lítium-ion akkumulátorról táplált villanymotorok mozgatják az autót.
· Hybrid Drive – hibrid módba kapcsolva a benzines erőforrás hajtja az áramtermelésért felelős generátor, ezáltal biztosítva az elektromosságot az autót mozgató villanymotornak.
· Engine Drive - benzines állásban a benzines motor tengelykapcsoló beiktatásával, közvetlenül hajtja a kerekeket.
Városi környezetben általában a Hybrid Drive és az EV Drive közötti – szinte észrevétlen – kapcsolásokkal éri el a várt hatékonyságot a rendszer, míg, ha a főként autópályán ideális, Engine Drive program fut, a belső égésű motor forgatja a kerekeket, az elektromos hajtómotor csak akkor kapcsolódik be a hajtásba, ha a vezető erőteljesen gyorsít és igazán nagy teljesítményre van szüksége.
Hybrid Drive módban a benzines motor termelte áramot – egy generátor révén – az akkumulátorok töltésére is fordíthatja a rendszer. Fékezéskor az EV Drive üzemmód válik élessé, és a regeneratív féket kihasználva elektromossággá alakítja a mozgási energiát a rendszer.
A három vezetési üzemmód közötti váltás tulajdonképpen észrevehetetlen a bent ülők számára, ami nem meglepő, hiszen a Jazz mérnökei rengeteget dolgoztak azon, hogy minimális legyen a torpanás. A nagy fordulatszámú villanymotorokat házon belül fejlesztette a japán vállalat, hogy a lehető legkisebbek, könnyebbek és hatékonyabbak legyenek, ugyanakkor a legnagyobb teljesítmény jellemezze őket. Munkájuk gyümölcseként a percenkénti fordulat elérheti a 13 ezret, a forgatónyomaték pedig nem kevesebb, mint 253 Nm.
Klasszikus váltó helyett egyszerű, fix áttételű erőátvitel teremt kapcsolatot a mozgatásért felelős részegységek között, így páratlanul kifinomult a nyomatékleadás és egyenletes a gyorsítás. Ez a Honda szerkezet kifinomultabb és kisebb helyigényű, mint a más hibrid járművekben megtalálható bolygóműves eCVT. Az egyenletes gyorsítás csak egy a Jazz e:HEV rendszer előnyei közül, legalább ennyire fontos a kis súrlódású felfüggesztés és a fokozott merevségű karosszéria.
A vadonatúj Jazz kidolgozásakor a műszaki alapokért felelős mérnökök szorosan együttműködtek a formatervezőkkel, hogy a modell megőrizhesse kategóriaelső helykínálatát, ami oly sikeressé tette a korábbi Jazz-nemzedékeket. Lelkiismeretes hozzáállásuk eredményeként a csomagtartó befogadóképessége már alaphelyzetben is eléri a 298 litert, a hátsó támlák ledöntésével pedig 1203 literes raktér alakítható ki. A vadonatúj Jazz kategóriaelső helykínálata első sorban a hibrid hajtáslánc logikus elrendezésének köszönhető, különféle elemei ugyanis elfértek a motortérben és a karosszéria kihasználatlan zugaiban.
Ugyancsak jelentős méretcsökkentést sikerült elérni a belsőégésű erőforrásnál, illetve annak szívórendszerénél, továbbá a váltónál, a villanymotoroknál és a Teljesítményszabályozó Egységnél (Power Control Unit, PCU), így még több hely szabadult fel, még a 12V-os, másodlagos akkumulátort is sikerült behelyezni a motortérbe. A Teljesítményszabályozó Egység egyebek mellett annak köszönheti kompakt mivoltát, hogy a legújabb teljesítmény-tranzisztorból építették a Honda szakemberei, az üzemanyagtartály pedig az első ülések alá került, ami egyedülálló megoldás ebben a kategóriában, ráadásul a Magic Seats Ülésrendszer beépítését is lehetővé teszi. Ez utóbbi nemcsak a csomagtér – poggyászmérettől függő – bővítésével járul hozzá a modell sokoldalúságához, hanem felhajtható ülőlapjaival is.
A modern, integrált mobilkommunikációs rendszer révén a vadonatúj Jazz utasai mindig kapcsolatban lehetnek a külvilággal. A játszi könnyedséggel használható LCD-érintőképernyő csak minimális időre vonja el a vezető figyelmét, és a többi kezelőszerv sem igényel nagy odafigyelést, mivel a kifutó modellhez mérten 58%-kal kevesebb idő elegendő a beállításokhoz. Ez még ergonomikusabbá és biztonságosabbá teszi a közlekedést, különösképp, hogy az érintőképernyő kezelése pont úgy történik, mint az okostelefonoké, azaz tapintással és simítással vezérelhetők a szoftverek, lapozhatók az oldalak, görgethetők a listák stb. Maga a kijelező a legapróbb részletekig személyre szabható, ezt bizonyítja az is, hogy a leggyakrabban használt programokhoz és zenetárakhoz gyorselérési ikonok társíthatók.
A mobilkommunikációra képes rendszer nemcsak az érintőképernyővel irányítható, hanem hangutasításokkal is – a vezető a várható időjárásról, a szabad parkolóhelyekről éppúgy kérhet információt, mint saját helyzetéről, a telefonon igénybe vehető szolgáltatásokról, a zenelejátszásról vagy a navigációról. Az előre telepített alkalmazások között immáron ott találjuk a – USB-kábellel és/vagy Bluetooth-szal kapcsolt – okostelefonok közvetlen használatát biztosító Apple CarPlayt és Android Autót is. Ezentúl a Jazzhez WiFi hotspot is elérhető lesz, így minden arra alkalmas készülék csatlakozhat majd az internethez.
A belsőtér alkotói nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy letisztult műszerfal, illetve vezetői környezet jöjjön létre. Válaszként a felhasználói visszajelzésekre, a hűtő-fűtő rendszer kapcsolókonzolján újra megjelentek a hagyományos, kitapintható gombok, „vakon” szabályozható tehát a hőmérséklet, valamint a ventilátor sebessége.
A különféle szolgáltatások és alkalmazások nemcsak a fejlett, érintőképernyős felhasználói felületen érthetők el, hanem a hangutasításokkal vezérelhető Honda Személyi Asszisztenssel (Honda Personal Assistant) is. Az ösztönösen kezelhető HPA alapját egyedülállóan fejlett mesterséges intelligencia (artificial intelligence, AI) adja, így gond nélkül megérti az utasításokat is tartalmazó élőbeszédet, sőt a szövegkörnyezetet is figyeli, hogy internetes szolgáltatások minél szélesebb skálájához férhessenek hozzá az utasok.
Az egyedülálló Honda Személyi Asszisztens az „OK Honda” kifejezés kimondásával aktiválható, ezt követheti valamilyen parancs vagy kérdés-kérés a vezető részéről. Az „emberi” válaszról absztrakt arcot formáló animáció gondoskodik, ez különféle arckifejezésekkel is igyekszik megkönnyíteni a kommunikációt.
A szövegkörnyezet felismerésének hála az autó és a vezető tulajdonképpen kötetlen beszélgetést folytathat, a mesterséges intelligencia kérdéseket és válaszokat is képes feldolgozni. További előnye, hogy valós idejű keresést is lehetővé tesz, így bármikor fellelhetők az éppen elérhető szolgáltatások.
A vadonatúj Honda Jazz menetbiztonsági és vezetést segítő eszközök, átfogó, kibővített választékával támogatja a pilótát, ami többek között az újonnan fejlesztett, nagy látószögű kamerának köszönhető. Tovább fejlődött az Ütközés Erejét Mérséklő Fékrendszer (Collision Mitigation Brake System) is, ami a gyakorlatban annyit tesz, hogy könnyebben ismeri fel a gyalogosokat és a kerékpárosokat rossz látási viszonyok között (pl. éjjel, közvilágítás nélküli szakaszokon), és önműködően fékez, ha egy jármű a Jazz elé vág vagy kanyarodik.
A Jazz történetében először az Adaptív Sebességrögzítő és a Sávtartó Asszisztens is szériatartozék. Az Útelhagyásra Figyelmeztető Rendszer azonnal figyelmezteti a vezetőt, ha úgy érzékeli, hogy az autó átlépi az útburkolati jelet, esetleg túl közel kerül a padkához vagy a többi járműhöz. A Keresztirányú Forgalmat Figyelő Rendszerrel kiegészített Holttérfigyelő Rendszer szintén elérhető az új hibrid Jazz-hez.
Az Intelligens Sebességhatároló (ISL) felismeri a sebességhatárt jelző közúti táblákat, és azok alapján határozza meg a végsebességet. Amennyiben a rendszer azt érzékeli, hogy a táblán olvasható érték alacsonyabb, mint az autó aktuális sebessége, hang- és fényjelzéssel figyelmezteti a pilótát, valamint fokozatosan csökkenti a jármű tempóját. Az ISL, az Automatikus Távolsági Fényszóró és a Közúti Jelzőtáblákat Felismerő Rendszer egyaránt megtalálható a vadonatúj Jazzhez kínált Honda SENSING csomagban.
A passzív menetbiztonsági rendszerek éppoly fontosak a Hondának, mint aktív társaik, ezért immáron 10 légzsák fújódik el a balesetek során, közöttük az új első, középső légzsákkal. Ez az innovatív védőelem a vezető háttámlájában bújik meg, és ütközés esetén a két első ülés között nyílik ki, megakadályozva, hogy az elöl utazók feje/teste egymásnak csapódjon a karambol során.